torsdag 25. april 2013

Alvorsord fra en komiker



Jeg fant igjen et dikt her om dagen, eller kanskje det egentlig er en paragraf, fra den svenske komikeren Jonas Gardell sin bok "En komikers oppvekst."
Det lyder slik:


Alt du hater i deg selv, skal du tilgi
Alt du elsker i deg selv, skal du tilgi
Alt du skammer deg over
Alt du er stolt av
Alt du vil skjule
Alt du vil vise
Alt som ikke ble som det skulle
Alt du er
Alt du vil vœre

Skal du tilgi deg selv.


Det er noe med dette diktet som får meg til å finne roen, ta en pause og fornye perspektivet, hver gang jeg leser det. Han kommer med en ganske vanskelig oppfordring på en fascinerende enkel, oppriktig og utilslørt måte. Ingen kode som må knekkes eller metafor som må tolkes, kun rene ord som betyr akkurat det de sier. Likevel synes jeg det er det har en poetisk klang med stor brennvidde.

For meg handler disse linjene om å gjøre opp med seg selv for å komme i balanse igjen. Hvis jeg leser dette når jeg er lei meg, gir det trøst og mot til å komme meg videre. Er jeg sliten, senker det skuldrene mine. Er jeg glad, blir jeg takknemmelig og kreativ. Er jeg frustrert og forbanna, blir jeg litt mer overbœrende.

Jeg har ikke opplevd å lese disse ordene uten at de beveger meg på et eller annet vis. Jeg tror jeg blir et litt bedre menneske av å lese det. Iallefall i øyeblikket. Derfor har jeg spart på det. Så kan jeg ta det fram og føle meg som et litt bedre menneske så ofte jeg vil.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar